tisdag 15 oktober 2013

Remember Spike?

I promised a "step by step" on how I made my new 
friend Spike...and here it is! 

Jag lovade en "steg för steg" beskrivning på min nya 
vän Spike... Här kommer den!!


I think he looks like a nice guy...but if you think he's scary....this is the time of year  
for scary stuff!!!  ......almost Halloween LOL.

Jag tycker visserligen att han ser ganska snäll ut....men tycker man att han är en läskig typ
kan jag bara säga att det är väl säsong för läskiga saker...snart Halloween :)


A discarded doll, a piece from an old kerosene lamp and a glass "thingy" (haven't got
a clue to what the glass thing is called in english but it's used for flower arrangements and
probably had it's "glory days" before the floral foam was invented)

En övergiven docka, en del från en gammal fotogenlampa och en glasgrunka (ingen aning
om vad glasgrunkan kallas egentligen men den används till blomsterarrangemang och 
härstammar från tiden innan oasisen var uppfunnen)


It's a good idea to prime a soft surface like a vinyl dolls head. I covered the head 
with a coat of Multi Purpose Sealer.

Det kan vara en riktigt bra idé att "prima" en yta som ska målas. Allra helst ett underlag som 
är så mjukt som ett dockhuvud i vinyl. Så först av allt ett lager av Multi Purpose 


A base coat of Decoart Traditions Burnt Umber. Not really necessary but it gives a 
better idea of how the end result will look like and I think it's easier to decide where 
to make the "rips in the skin".

 Ett lager av Decoart Traditions Burnt Umber, Inte direkt nödvändigt men det ger i alla fall
en fingervisning om hur slutresultatet kommer att bli och jag tycker att det gör det lättare 
att bestämma var jag ska placera "revorna i huden"


Some die cut gears and cogs glued to the head, die from Rox Stamps, cut from
cardstock.

Några kugghjul i cardstock utskurna med en die från Rox Stamps limmade på 
huvudet.


Hot glue around the cogs to build some texture.

Smältlim rund kugghjulen för att bygga lite textur.


Strips of cardstock to imitate skin, (if you tear the strips instead of cutting them with
 scissors you get a nice thin edge)

Några remsor av cardstock som ska likna hud (om man river remsorna istället för
att klippa dom med sax så får man en riktigt tunn kant)


If you have a great medium you can add almost anything to create texture. I mixed sand

Har man bara ett bra medium kan man tillsätta nästan vad som helst för att skapa 
textur, jag har använt vanlig sand som jag blandat i Dechttp://decoart.com/oart's Texture Glass.


It almost looks like concrete LOL

Ser nästan ut som betong :)


I covered the head with my "structure paste"

Hela huvudet täcks med "strukturpastan"


And here is how it looks when dry, i gave the cogs and gears a first coat
of acrylic paint 

Och när det torkat ser det ut så här.....kugghjulen har fått ett första lager av akrylfärg.


Two coats of Traditions Burnt Umber for the "skin" and Dazzling Metallics
Shimmering Silver for the cogs and gears.

Två lager Traditions Burnt Umber till "huden" och Dazzling Metallics
Shimmering Silver på kugghjulen.


Many very thin washes of Traditions Carbon Black to give the cogs a worn look.

Många väldigt tunna lager av Carbon Black för att ge kugghjulen en sliten, smutsigt look.


To give the "skin" a metallic shine you can mix some Carbon Black into Pearlizing
Medium, you only need a very small amount of the black paint...

För att få en metall skimrande yta funkar det perfekt att blanda en liten droppe Traditions 
Carbon Black i lite Perlizing Medium....


The easiest way to apply it is to rub it on using your finger. 
I added some color washes of Quinacridone Gold to add to the  rusted look.

Enklast är att stryka på blandningen med fingret. 
Jag avslutade med några tunna lager Quinacridone Gold för att förstärka
den rostiga looken. 


And finally some Titanium White around the eyes....

Ett tunt lager med Titanium White för att framhäva ögonen.


I painted the "glass thingy" with Carbon Black inside the cavities but
rubbed some of the paint off before it dried. It created some kind of Mercury 
Glass effect. If you'd like to see more of the finished Spike you can find more 
pictures of him  HERE

Jag målade håligheterna på "glasmojängen" med Carbon Black men torkade bort
lite av den svarta färgen innan den torkat helt. Vill ni se mer av den färdiga 
Spike kan ni hitta fler bilder av honom HÄR




13 kommentarer:

  1. Du er rett og slett en kunstner! Gratulerer med DT, de er heldige som får deg på laget sitt.

    SvaraRadera
  2. We call those glass thingies, "frogs", here in the states. I have a collection of glass ones. Now I will consider them in a different way, thanks to your wonderful doll head project.

    SvaraRadera
  3. Tusen tack för din fina kommentar på mitt lilla hemmabygge!

    Super läckra dockor! Tack för beskrivningen, dock skulle jag behöva lite utav din talang! ;)

    SvaraRadera
  4. Very cooooool, Angelica!

    And I loved reading the stepxstep - seeing your creepy friend come to life. Thank you so much for sharing!

    Hugs,
    Claudia x

    SvaraRadera
  5. Otroligt. Helt otroligt!
    Du är en mästarinna i din genre, verkligen!

    SvaraRadera
  6. Thank you Angelica for sharing the step by step details on how you made Spike. She is incredible. You are quite an amazing artist. Keep on creating. Shawn

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Alltså du är helt makalös på detta, så jäkla snygga och fräcka dina dockhuvuden blir!!!!!!!
    kram iffa

    SvaraRadera
  8. Great step by step Angelica.
    Love Spike

    Greetings Janny

    SvaraRadera
  9. Thank you so much for sharing the step by step, Spike is wonderful! Anne x

    SvaraRadera
  10. WOW
    He is scary but in such a beautiful way that I could sit and look at him for the longest time.
    A stunning creation.
    Wishes
    Lynne

    SvaraRadera