måndag 2 september 2013

My dollhouse....



Online kurser är min favorit sort av kurs...man behöver inte packa med sig nåt, inte åka 
någonstans eller passa några tider...helt klart ett upplägg som passar mej. Hakade på Michael 
Demengs kurs "Distressed Disturbed and Disintegrating Dolly Heads" (jisses vilket 
komplicerat namn) har haft en lite tung start...kan kanske bli så när man inte förbereder sig...
inga dockhuvuden, inte läst på vilka prylar man behöver överhuvud taget...
men man tager vad man haver!!!

Online workshops are my favorite kind of class ... no need to pack a lot of stuff to go 
somewhere far away when you really haven't got the time for it.... clearly a set-up that suits me.
I joined Michael Demengs workshop "Distressed Disturbed and disintegrating Dolly Heads "
(jeez what a complicated name) I had a  slow start ... that is usually what happens when Idon't 
prepare for something... no doll heads to alter,  I didn't read the list of  supplies I needed for 
the class but that's no reason not to get started ?! I used what I could find in my stash and 
had a lot of fun doing it!!



Eftersom det är brist på dockor här hemma så blev det till att fixa till några dockhuvuden själv.
Hittade en gipsform i mina gömmor och satte i gång att gjuta huvuden, och som alltid när jag 
kastar mej in i något så går det över styr....många huvuden blev det :)
Målade några olika varianter och tyckte att dom behövde tak över huvudet....och på dagens
 loppis utflykt hittade jag ett lämpligt tak, ett gammalt överstycke till en träsoffa.

Since there is a shortage of dolls at my house I had  to figure out a way to get around that 
poblem. I found a plaster mold in my stash and started to cast heads like a mad woman.
Painted a few different variations and then  thought they needed a roof over his head. 
I  found a suitable roof at a garage sale,  a piece of wood that once was part of a pine sofa.


Men det började så här....masstillverkning av dockhuvuden...huvudet är 12 cm högt.
 Lite synd att jag inte har tålamod nog att klura ut ett bra sätt att montera riktiga dockögon i 
dom...

But it all started like this .... mass production of doll heads ... the head is about 12 cm high. 
It's a shame that I don't have enough patience to figure out an easy  way to mount real 
glass eyes in them ... 


Alla dockorna har fått namnskyltar...skyltarna kommer från Youdo
Ett avsnitt på dockkursen handlade om "Zom Zom Blue" och det latinska namnet måste så
 klart bli  Doiléa Zombluminus !???

All the dolls have have nameplates ...plates from Youdo.
One of the dolls in the workshop is called "Zom Zom Blue" and the latin name for 
that woul'd be Doiléa Zombluminus!??


Det här är egentligen en udda fågel, ingen variant från kursen men den fick hänga med 
ändå och eftersom jag försökte mej på att få gips klumpen att de ut som brons så blev
det Doiléa Bronzelia...

This one is not a technique from the Demeng workshop, but he tagged along 
anyway. Because I tried  to get the plaster dolly to look like bronze  he is named
 Doiléa Bronzelia ...


Den sista rackaren var en knepig en....har man inte prylarna som krävs så får man ju 
hitta på någon egen variant..min Salvador docka liknade inte direkt Michaels förlaga, å
andra sidan ser alla mina dockansikten mycket snällare ut än Michaels. Jag har nog inte
riktigt kommit till det stadiet att jag målar huggtänder på mina "sötnosar" än.

The last one was a tricky one .... I hadn't got the stuff required so I improvised..


Och från en annan vinkel....

From another angle...


Grundade den här stackaren med svart Gesso som jag överhettade med embossing 
fönen så den bubblade upp här och där och sedan en massa färg....

I primed this one with black Gesso and overheated it with my heat gun...lots of cooked
gesso makes a nice structure LOL


Här kan man snacka om "extreme makeover"...en två komponents lera inhandlades
från Loctite....kan inte rekommendera den till sådana här projekt (funkar säkert 
ypperligt till att laga avgassystem och vattenledningar och div. annat som den är tänkt till)
men ingen hit om man vill ha släta ytor på dockansikten :)

Talk about extreme makeover ... didn't have the right stuff for this one, so a two component
 rapair putty from Loctite was the emergency solution..... I can not recommend it for this 
type of project (I'm sure it will work excellent for mending exhaust pipes and a lot of other 
things ) really hard to get a smooth surface  :)



Måste dessutom visa resultatet efter dagens shopping...hittade en loppis och kom
så klart därifrån med en (eller kanske två) kassar med diverse jox...glasögonfodral, en galge, 
några ramar  och lite annat "krafs" träbiten som ligger underst har ni redan sett...
den fick ju se till att mina dockor fick tak över huvudet.

I have to show the results after today's shopping ... I found a gagage sale and came home with
"one or two" things that I really need LOL
You have already seen the piece of wood that is under the pile of goodies, it made a perfect 
 roof for my dollhouse.




7 kommentarer:

  1. wow, absolutely brilliant, i need to get that mold. what a fantastic piece.

    SvaraRadera
  2. Wonderful washes and great finished piece.

    SvaraRadera
  3. I see you hav been puting that doll head mould to good use:) Fab samples!

    SvaraRadera
  4. What a brilliantly altered piece of art! LOVE your choice of colour and texture! Seems you have a lot of fun at the DeMeng workshop!!!! Hope to see more dollies... ;)

    Hugs,
    Claudia x

    SvaraRadera
  5. What fantastic creations Angelica! I think the names are brilliant too - such fun. Hugs, Anne x

    SvaraRadera
  6. vad coola dockhuvuden, jättesnygga :)

    SvaraRadera
  7. jessica Wängdahl11 september 2013 23:25

    Jätte häftigt! !

    SvaraRadera